hakanspangnewlife.blogg.se

This is a blog about my experience doing a Gastric Band surgery.

Gastric Band

Publicerad 2014-07-25 08:55:26 i Allmänt,

Yes I have decided to make a Gastric Band Surgery!

This is not a miracle it's just a help to loose weight! I think I'm in general is eating healthy but too big portions!

How will a Gastric Band work?

It's divide your stomach into 2 one small and one big, the small one have a small adjustable passage down to the big one which by eating 20/20/20 (will explain further down) make you feel full on less food!

20/20/20 is chew 20 times wait 20 sec eat and chew 20 times, every meal should last at least 20 min, this is what it takes the brain to get the signal that you are full!
 
You can read more on
 
http://www.thehospitalgroup.org/weight-loss/home/gastric-band/
 
Could I eat the same food as before?

Yes on long term I can but much less before I feel full!

Rules after surgery

Week 1-2 only liquid food so my stomach could heal proper after the surgery

Week 3-4 chevy food

Week 5-6 slowly try to eat "normal food" so the new stomach get used to it.

During this time I will correct the band so it suits me, a correction of the band will be done monthly.

How long will I keep the band?

It's all up to myself but it normally takes a few year to get to the weight I want I most likely will keep the band so I hopefully don't start eating to much and put weight on again.

All this you will hear about during my journey

First is the surgery!

The surgery is going to happen on August 8th in Birmingham, before that there is a one week 1000 calorie diet to clean the body! I can choose between liquid diet or food diet, so far I have not made any decision which one I will follow.

I have as well started since 2 week taking multi vitamin tablets.

I'm doing this blog to share my experience and my feelings and hopefully it might help others

Moore to come......
 
 
 

Jag har beslutat att göra en Gastric Band Operation!

Detta är inte ett mirakel det är bara en hjälp att gå ner i vikt! Jag tror jag i allmänhet äter hälsosamt men för stora portioner!

Hur fungerar ett Gastric Band?

Det delar upp magen i två en liten och en stor, det lilla med en liten justerbar passage ner till den stora , genom att  följa 20/20/20 metoden (kommer att förklara längre ner) känner du dig mätt på mindre mat!

20/20/20 är tugga 20 gånger vänta 20 sek äta och tugga 20 gånger  varje måltid skall pågå i minst 20 minuter, det är vad det tar för hjärnan att få signalen att du är mätt. 
 
Du kan läsa mer om
 
http://www.thehospitalgroup.org/weight-loss/home/gastric-band/
 
Kan jag äta samma mat som innan?

Ja på lång sikt kan jag men mycket mindre innan jag känner mig mätt!

Regler efter operation

Vecka 1-2 endast flytande mat så min mage läker ordentligt efter operationen

Vecka 3-4 mjuk mat

Vecka 5-6 försöker långsamt att äta "vanlig mat" så den nya magen vänja sig.

Under denna tid kommer jag att rätta till bandet så det passar mig,  korrigering av bandet kommer att ske månadsvis.

Hur länge ska jag ha bandet?

Det är upp till mig själv, men det normalt tar några år att komma till den vikt jag vill, jag kommer troligen att behålla bandet så jag förhoppningsvis inte börja äta för mycket och lägga vikt på igen.

Allt detta kommer du att höra om under min resa

Först är det operation!

Operationen kommer att ske den 8 augusti i Birmingham, innan det en vecka med 1000 kalori diet för att rena kroppen! Jag kan välja mellan flytande kost eller vanlig, jag har ännu inte gjort något beslut om vilken diet jag kommer att följa.

Jag har också sedan 2 veckor börjat äta multi lvitamintabletter.

Jag gör den här bloggen för att dela med mig av  mina erfarenheter och mina känslor och förhoppningsvis kan det hjälpa andra

Mer kommer ......

 
✨ OUT NOW WATCH IT ✨ > https://vimeo.com/94376497

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2014-07-25 09:22:47

All styrka och energi skickar jag till dig, det här kommer du att fixa finfint! :) Kramar Karin

Postat av: Line Flatland

Publicerad 2014-07-25 09:58:46

Lycka till!
Känner en "hel familj"; far + 2 döttrar, som har gjort det! Tjejerna har blivit helt otroligt fina! Totalt gick familjen ner 170 kg tillsammans:)

Postat av: Daniel

Publicerad 2014-07-25 13:35:27

Lycka till Håkan!!

Postat av: Marie Sandell

Publicerad 2014-07-25 22:25:59

Det här blir bra! 💪😘

Postat av: Peter Elmquisr

Publicerad 2014-07-26 13:10:00

Lyck till Håkan! Det här grejar du. 👍👍👍

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela