hakanspangnewlife.blogg.se

This is a blog about my experience doing a Gastric Band surgery.

First Bands adjustment

Publicerad 2014-09-17 22:35:00 i Allmänt,

 
I have now had my first band adjustment (last Saturday). As I said before I was very nervous as I hate needles, but surprisingly it went absolute great, I didn't feel the needle at all.
 
The procedure was that I have to check my weight and they compared with the start weight I had at my first visit, and the doctor was very impressed!!! Then of course I had to sign a lot of documents that everything was my own responsibilities and I was aware of all eventual risks. I then have to look at a sign that was Green/Yellow/Red and tell how I felt my hunger and eating Green was little hunger and red was a lot of hunger... I had to choose Yellow as I last week felt hunger and actually had more to eat, but as I was told it was normal the week before the first band adjustment.
 
They asked me to open my shirt and lay down on a bed and have my arms back my neck and bend up my head like start doing sit ups.... This was to find the port under my skin so they could attach the needle. They then took out all eventual liquid in my band and in my case it was about 0,5 ml, she then added to a total of 5 ml, my band can maximum have 14 ml. I then went out to the waiting room and slowly drank 2 glas of water to make sure that everything was working and that I could swallow and didn't feel any pain! If everything was ok I was allowed to leave, the whole procedure took max 30 min!
 
For the next 24 hours I should only have liquid food so the stomach got used to the adjusted band. I'm now again eating "normal" food and everything feels absolute great!!!
 
As you know Im checking my weight every Friday morning and last week I was absolute sure that I should have put weight on...but no I lost 1.9 kg in one week!! I have now totally lost 12,8 kg!!! I'm very happy!!!!
 
xxxxxxxxxxx
 
Jag har nu haft mitt första band justering (i lördags). Som jag sa innan jag var väldigt nervös eftersom jag hatar nålar, men överraskande det gick fantastiskt bra, jag kände i stort sett ingenting.
 
Proceduren var att jag först kontrollerar min vikt och den jämfördes med startvikten som jag hade på mitt första besök, och läkaren var mycket imponerad !!! Sedan var jag naturligtvis tvungen att skriva under en hel del dokument som att allt var mitt eget ansvar och jag var medveten om alla eventuella risker. Sedan fick jag titta på en skylt som var Grön / Gul / Röd och berätta hur jag kände min hunger, grönt var lite hunger och röd var mycket hunger ... Jag var tvungen att välja gul eftersom jag i förra veckan kände mig hungrig och faktiskt hade mer att äta, men jag fick höra att det var normalt veckan innan den första bandet justeringen.
 
De bad mig att dra upp min tröja och lägga mig på en brits och ha armarna bakom nacken och böja upp mitt huvud som att börja göra sit ups .... Detta var för att hitta den port under huden så att de kunde föra in nålen. De tog sedan ut all eventuell vätska i mitt band och i mitt fall var det ca 0,5 ml, hon fyllde sedan till totalt 5 ml, mitt band rymmer maximalt14 ml. Jag gick sedan ut till väntrummet och sakta drack 2 glas vatten för att se att allt fungerar och att jag kunde svälja och inte kände någon smärta! Om allt var ok jag fick gå, hela proceduren tog max 30 min!
 
För de närmaste 24 timmarna hade jag bara flytande mat så magen kunde vänja sig vid den justerade bandet. Jag äter nu åter "vanlig" mat och allt känns absolut fantastiskt !!!
 
Som ni vet väger jag mig varje fredag morgon och förra veckan var jag absolut säker på att jag hade gått upp i vikt ... men icke jag hade gått ner 1,9 kg på en vecka !! Jag har nu totalt gått ner 12,8 g !!! Jag är så nöjd!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela